Minyak Naik memeningkan semua orang




Rakyat Malaysia membayar petrol sebanyak RM2.70 seliter, lebih murah
berbanding rakyat Singapore yang membayar sebanyak RM5.20 seliter.

Ironinya, pendapatan perkapita Malaysian ialah USD5000 manakala pendapatan
perkapita Singaporean ialah USD25000

Harga petrol di Thailand ialah RM3.90 seliter, tetapi adakah kita sedar
bahawa harga kereta di Thailand lebih murah RM10,000 berbanding kereta di
Malaysia? Rakyat Thailand hanya membayar lesen memandu sekali seumur hidup.
Tidak ada kos memperbaharui lesen memandu. Begitu juga dengan cukai jalan.
Kita juga terlupa bahawa memandu di lebuh raya enam lines dari Hatyai ke
Bangkok adalah percuma tanpa sebarang tol!

Apa yang kita rakyat Malaysia perlu bayar ialah: kos memperbaharui lesen
memandu setiap satu, dua atau tiga tahun; cukai jalan setiap setahun atau
enam bulan; dan juga tol setiap hari (atau setiap 5km)

Sering diulang bahawa rakyat Singapura membayar RM5.20 untuk seliter
minyak. Kenapa kita tidak menyatakan harga dalam Singapore Dollar SGD
kerana gaji mereka di dalam SGD dan bukannya MYR. Kenapa mereka tidak kata
orang Perancis membayar RM12 untuk seliter minyak? RM5.20 = 2.20SGD, masih
lebih murah berbanding Malaysia jika difikir bahawa Singapura bukannya
Negara pengeluar minyak!

Mungkin ada menteri yang berfikir bahawa kalau kita berada di Singapura,
kita boleh membayar petrol dengan Ringgit Malaysia. Mungkin mereka pernah
mengisi RM100 petrol di Singapura dan mendapat 19.23 liter seterusnya
mengatakan bahawa kalau mereka mengisi di Malaysia, mereka akan mendapat
37.04 liter!

Di dalam ekonomi, Dollar harus dibandingkan dengan Dollar.. Ianya ibarat
kita membandingkan Epal dengan Epal. Dan bukannya membandingkan bahawa buah
Durian di Malaysia jauh lebih murah berbanding Durian di Jepun. Yang
jelasnya, Jepun bukannya pengeluar buah Durian!

Perhatikan harga jualan petrol di Negara pengeluar petrol:

Kalau kita perhatikan, harga Toyota Vios adalah RM89,000..

Di pasaran antarabangsa, harga Toyota Vios ialah USD19,000.

USD19,000 = RM62,700. Ini bermakna pemilik Vios membayar lebihan RM26,300.
Kos RM26,300 ini ialah kos operasi, keuntungan tambahan dan cukai kerana
kos mengeluarkan sebiji Toyota Vios adalah USD19,000.

RM26,300 / RM625 rebate petrol setiap tahun bermaksud kita menggunakan Vios
selama 42.08 tahun.

Kita faham bahawa kerajaan memberi rebate sebanyak RM625 setahun, tapi
ianya juga bermakna bahawa seseorang perlu menggunakan Vios selama 42.08
tahun bagi mendapat kos sama yang dibayar untuk cukai kerana menggunakan
kereta bukan Nasional.


Adakah kita akan menggunakan kereta yang sama untuk 42 tahun?

Dan sekarang, apabila anda melihat nombor-nombor di atas, adakah ialah
adalah subsidi atau penalty? Ianya adalah peningkatan kos, bukan sahaja kos
untuk memiliki kereta, malah kos untuk mengerakkan kereta. Harga Coca-Cola
1.5 liter ialah RM3, manakala harga minyak untuk 1.5liter adalah RM4.05..
Jelas bahawa kereta kita lebih banyak minum berbanding kita sendiri!

Cukai kereta adalah keuntungan untuk kerajaan. Penjualan petrol adalah
keuntungan Petronas (GLC) yang juga ditafsirkan sebagai keuntungan
kerajaan. Kerajaan mungkin cuba mengubah tanggapan kita dengan memaksa kita
memerhati kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Ramai di antara kita
tertipu, tapi kalau anda berfikir ketika membaca artikel ini, apa yang kita
baca di media utama adalah sekadar racun..

Kita sedar bahawa kos minyak di harga antarabangsa ialah USD130 setong.
Kita sedar bahawa harga minyak dunia naik setiap hari. Persoalannya, kenapa
saintis antarabangsa masih bertentangan pendapat dengan kenaikan harga
minyak? Ramai menyalahkan Bush dan kumpulannya di seluruh dunia, ramai
menyalahkan perubahan cuaca dunia, dan ada yang menyatakan bahawa perigi
minyak semakin mengurang hasilnya.

Supaya lebih jelas, kita ringkaskan dengan angka.

1 tong = 159 liter x RM2.70/liter = RM429 ataupun USD134

Kita disogok bahawa kita membayar sepenuhnya harga minyak. Mungkin kita
tidak sedar bahawa setong minyak mentah hanya menghasilkan 46% petrol.

1 tong minyak mentah = 46% petrol (atau separuh).

Maka,

2 tong minyak mentah = menghasilkan 1 tong petrol.

Dengan kata lain, setiap kali kita menjual dua tong minyak mentah, kita
akan membeli balik satu tong petrol. Malaysia menjual 2 tong minyak mentah
pada harga USD130 setong dan membeli balik petrol pada harga USD134 setong.

Secara teknikalnya,

Malaysia menjual 2 tong minyak mentah pada harga USD130 setong = USD260 =
RM858

Malaysia membeli balik 1 tong petrol pada harga USD134 = RM442 setong

Kita mendapat lebihan USD126 = RM416 setiap 2 tong yang dijual dengan cara
mengeksport vs mengimport satu tong petrol.

Maka, kita mungkin baru tersedar bahawa kerajaan kita membuat keuntungan
sebanyak USD126 untuk setiap tong yang kita import. (Nilai ini adalah nilai
kasar tanpa mengira kos import/eksport dan lain-lain kos)


Analisis lain:


1 tong minyak mentah = 159 liter


46% daripada tong minyak mentah = petrol yang kita guna untuk kereta kita.


46% dari 159 liter = 73.14 liter


73.14liter x RM2.70 seliter = RM197.48 petrol setong berdasarkan setong
minyak mentah. Ini baru 46% dari satu tong. Berdasarkan USD1 = RM3.30, kita
akan tahu bahawa setong minyak mentah menghasilkan petrol bernilai USD59.84
(46% dari setong)


USD59.84 dari USD130 setong tetap juga menghasilkan 46% dari satu tong.


Baki 54% adalah bitumen, kerosene, gas asli, gas natural dan lain lain.
Baki USD70.16 tidak diambil kira.


PErsoalannya, di manakah perlunya subsidi jika kita hanya membayar 46% dari
setong minyak, dan hanya 46% dari setong itu yang digunakan? BUkankah ianya
bermaksud kita sudah membayar pada harga penuh sejak sekian lama?


Sebenarnya, kita akan tetap membayar untuk semua ini kerana mereka masih
mengenakan bayaran dengan cara mewujudkan fuel surcharge oleh syarikat
penerbangan, kita tetap menbayar cukai jalan untuk membina jalan (dan plaza
tol) kerana jalan dibina dari tar dan bitumen, dan lain lain bayaran yang
sememangnya gagal ditulis di dalam kertas.


Setiap kali saya memberitahu pelanggan bahawa kos melancong meningkat
disebabkan kenaikkan harga petrol, saya bernasib baik kerana mereka tidak
berfikir seperti saya. Bayangkan kalau tetiba pelanggan bertanyakan apakah
kaitan dengan kenaikan petrol dengan kenaikan harga tiket kapal terbang
kerana kapal terbang menggunakan kerosene.


Dan sekarang, ahli politik yang tinggal di Putrajaya perlu ke Parlimen
beberapa hari seminggu, sejauh 60km sehala, dan seterusnya mendapat 'ganti
rugi' untuk kos petrol dan tol mereka daripada cukai yang rakyat bayar.


BEtapa kelakarnya apabila kerajaan mengumumkan pembahagian rebate sebanyak
RM625 untuk setiap kereta di bawah 2000cc. Ironinya, seorang kerani yang
memandu Iswara berharga RM10k akan mendapat RM625 setahun sedangkan anak
manja menteri yang memandu Satria Neo, Swift, Jazz, Civic 1.8, dan 6 kereta
lain lagi yang kesemuanya bernilai RM2juta tetapi tetap di bawah 2000cc
akan mendapat RM6250 setahun..


Adakah konsep Subsidi kita adalah tepat?


Kenaikkan 40% harga petrol meningkat kos petrol saya sebanyak RM245
sebulan, tanpa mengambil kira 99% barangan kegunaan harian yang juga
meningkat sebanyak 40%. Mungkinkah perlu MinHomestay dinaikkan harga kepada
RM60 semalaman sedangkan petrol tidak digunakan dengan alasan Tuan Rumah
juga membeli petrol?


Adakah ianya juga bermaksud bahawa pendapatan Perkapita rakyat Malaysia dan
pendapatan bulanan perlu dinaikkan 40% supaya sejajar?


Kita diberitahu bahawa kerajaan cuba membantu rakyat dengan memberi
subsidi. Dan apa yang mereka lakukan sebelum ini menyebabkan kerajaan
terpaksa memberi subsidi RM56billion setahun.


Fikirkan:
Abu ialah seorang nelayan. Dia menangkap ikan di tepi sungai menggunakan
jala dan menjual ikan tersebut pada harga RM10 sedangkan harga pasaran
ialah RM15. Katanya kosnya ialah 0, kemudian Abu menjual kepada anda sambil
mengatakan bahawa harga sebenar ialah RM15, dia memberi subsidi RM5 dan
akhirnya di rugi RM5.


Persoalannya, adakah Abu mendapat untung sebanyak RM10 atau rugi sebanyak
RM5 yang dianggapnya sebagai subsidi?


Jawapannya:
Bak kata Nabil, Lu Pikirlah Sendiri!


Adakah Kerajaan menaikan harga petrol sekadar untuk mengekalkan keuntungan
satu pihak?
Ads go here

Comments