Penemuan Kapal Oseberg


MasyaAllah, pujian kepada Allah yang mencipta dunia ini dan memberi akal fikiran kepada manusia. Di Oseberg, Norway, terdapat penemuan kapal Viking yang luar biasa yang dikenali sebagai Kapal Oseberg. Kapal ini ditemui pada tahun 1904 di ladang Oseberg dan bertarikh kembali ke awal tahun 800 Masihi. Ia adalah salah satu kapal Viking yang paling terpelihara dan penuh dengan harta kubur yang unik, termasuk artifak kayu yang diukir dengan indah, tekstil, dan peti.


Sejarah dan Penemuan


Kapal Oseberg ditemui di sebuah ladang di Slagen, berhampiran bandar maritim dan perdagangan penting Tønsberg di Norway. Ladang ini telah dibeli oleh Oskar Rom yang kemudian menghubungi ahli arkeologi Gabriel Gustafson. Gustafson melawat tapak tersebut dan memulakan penggalian pada musim panas berikutnya. Penggalian ini mengambil masa kurang dari tiga bulan dan penemuan ini disambut dengan penuh minat oleh orang awam.


Penggalian dan Pemuliharaan


Kapal ini ditemui dalam keadaan yang baik kerana tertanam dalam tanah liat biru yang memelihara kayu. Kebanyakan kayu kapal ini terdiri daripada kayu oak, abu, pain, dan yew. Pemulihan dan penyusunan semula kapal ini memakan masa lebih dari 20 tahun, dengan lebih daripada 90% kayu asal digunakan semula. Kapal ini kini dipamerkan di Muzium Kapal Viking di Oslo.


Barang-Barang Kubur


Di dalam kapal tersebut, ditemui dua rangka wanita yang dipercayai berstatus tinggi. Barang-barang lain yang ditemui termasuk empat kereta luncur yang dihias indah, sebuah kereta kayu beroda empat, perkakas rumah tangga, dan sisa haiwan seperti kuda, lembu, dan anjing. Salah satu penemuan yang menarik adalah "baldi Buddha", sebuah ornamen tembaga berbentuk figura yang duduk dengan kaki bersilang.


Misteri dan Teori


Ada teori bahawa salah satu wanita mungkin adalah Ratu Åsa, nenek kepada Raja Harald Fairhair. Kajian DNA menunjukkan bahawa salah seorang wanita mungkin berasal dari Iran. Kapal ini dipercayai dibina khusus untuk tujuan pengebumian, menunjukkan status tinggi individu yang dikebumikan.


Tamadun Sungai Batu


Dengar kata, dekat kawasan Sungai Batu di Malaysia juga terdapat penemuan kapal yang tertanam tetapi belum dinaikkan. Penemuan ini menambah kepada misteri dan keajaiban tamadun manusia purba yang masih banyak belum diterokai sepenuhnya.


MasyaAllah, betapa hebatnya ciptaan Allah yang membolehkan kita menghargai keajaiban dan misteri yang terdapat di dunia ini. Apa pendapat anda tentang penemuan ini? Adakah anda percaya bahawa masih banyak lagi misteri yang belum terungkai dalam sejarah manusia? Kongsi pandangan anda di ruangan komen!

Ads go here

Comments